Lustrzane odbicie tekstu

Lustrzane odbicie tekstu pozwala uzyskać podobny efekt tak jak przy odbiciu obiektów. Co ciekawe korzystając z tej funkcji można również uzyskać obraz odwrócony wzdłuż linii tekstu.

Z dzisiejszego ćwiczenia nauczysz się, w jaki sposób zrobić kopię dowolnego napisu/tekstu, bądź też obiektu wykorzystując w tym celu funkcję lustrzanego odbicia.

Gotowi?

Przejdźmy zatem do ćwiczenia.

Lustrzane odbicie tekstu

Ćwiczenie 21

Stwórz dowolny napis, tekst, a następnie zrób jego kopię na zasadzie odbicia lustrzanego wzdłuż długości tekstu.

Polecenie: LUSTRO służy do wykonania odbicia lustrzanego obiektów oraz napisanych tekstów.

W przypadku tekstów możemy uzyskać dwa rodzaje odbicia.

  •  obraz pozorny

  • obraz odwrócony

Wykonanie – skrót:

Narzędzia główne=>Opis=>Tekst
MIRRTEXT
0 lub 1
ENTER
Narzędzia główne=>Zmień=>Lustro
Wskazujemy tekst
ENTER
pkt 1
pkt 2
ENTER

lustrzane odbicie tesktu

Lustrzane odbicie tekstu

Wykonanie – krok po kroku:

Tworzymy dowolny napis, tekst:
Narzędzia główne=>Opis=>Tekst=>Tekst wielowierszowy

Zaznaczamy kursorem na ekranie okno, w którym będziemy pisali dowolny napis lub tekst np. Projektowanie

Otworzyła nam się tabelka z miejscem do pisania tekstu, oraz górną belką narzędziową do edycji napisów, m.in kolor czcionki, wielkość liter itp.

Gotowy tekst możemy skopiować za pomocą odbicia lustrzanego uzyskując 2 rodzaje efektów wizualnych:
-odbicie pozorne: MIRRTEXT = 0
-odbicie odwrócone: MIRRTEXT = 1

Aby dokonać wyboru odbicia tekstu wpisujemy polecenie:
MIRRTEXT
ENTER

Komunikat:
Podaj nową wartość MIRRTEXT

Mamy do wyboru dwie opcje wpisując odpowiednią wartość – cyfrę:

  • 0 (zero) – uzyskujemy odbicie pozorne tekstu czyli zwykłą kopię.

    ENTER

    lub

  • 1 (jeden) -uzyskujemy odwrócone tekstu o 180 stopni.

    ENTER

Teraz przystępujemy do tworzenia kopii napisu, w taki sposób, aby uzyskać odbicie lustrzane:

Narzędzia główne=>Zmień=>Lustro

Wskazujemy tekst
ENTER

Wskazujemy dwa punkty przez które będzie przechodziła oś obrotu.
pkt 1
pkt 2

Komunikat:
Wymazać obiekt źródłowy [Tak/Nie]:

Domyślnie AutoCAD przyjmuje, że chcemy pozostawić obiekt źródłowy, więc nie musimy zaznaczać żadnej opcji.

ENTER

Jeśli chcemy usunąć obiekt źródłowy i pozostawić tylko obiekt odbity to wybieramy opcję: Nie
N ENTER

Linię osi symetrii możemy ustawić pod różnym kątem.

Jeśli chcemy aby oś symetrii była pod kątem prostym (pionowo lub poziomo) wtedy warto włączyć na ten czas tryb ortogonalny.

Klawisz: F8

Polecam dla relaksu ustawienia linii osi symetrii pod różnym kątem oraz zastosowaniu MIRRTEXT dla wartości 0 oraz 1

Dla rozwinięcia tematu, warto zapoznać się z tymi ćwiczeniami:

Link do ćwiczenia 11 – Lustro

Link do ćwiczenia 19 – Obracanie obiektów wzdłuż osi

Pozdrowienia i powodzenia,

Grzegorz Polak

CADrysunki.pl

 

Tagged ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *