Jakie to są współrzędne względne kartezjańskie?
Podczas rysowania obiektu, możemy lokalizować punkt z którego będziemy prowadzić kolejno rysowany odcinek w określonym przez nas kierunku oraz odpowiedniej długości. W tym celu będziemy wykorzystywać współrzędne względne lub bezwzględne zwane kartezjańskimi.
Współrzędne względne odnoszą się do ostatniego punktu jaki powstał na rysunku. Rysowanie kolejnego odcinka będzie zaczynało się w punkcie końcowym poprzedniego odcinka. W tym celu wstawiamy znak @ i podajemy wartość długości i kąta pochylenia nowego odcinka.
Jest także możliwość, aby po wprowadzeniu symbolu @ ustawić kursor myszki pod określonym przez nas kątem i podać długość nowego odcinka. Tą metodę nazywamy bezpośrednim wprowadzeniem odległości.
Współrzędne kartezjańskie mogą być względne lub bezwzględne. Współrzędne względne kartezjańskie
Aby wskazać punkt na ekranie, wpisujemy z klawiatury dwie wartości oddzielone przecinkiem. Pierwsza wartość odnosi się do osi poziomej czyli X, natomiast druga wartość do osi Y czyli pionowej.
Współrzędne względne, dotyczą ostatniego wstawionego punktu i poprzedzamy wartość symbolem małpy czyli @
Współrzędne bezwzględne stosujemy, gdy znamy dokładne wartości punktu X,Y w układzie przestrzennym.
Tyle wprowadzenia i teorii, teraz przejdźmy do praktyki.
Dzień dobry!
Ćwiczenie 32
Narysuj obiekt używając współrzędnych względnych.
Wykonanie – skrót
Narzędzia główne =>Rysuj=>Linia
pkt 1
@200,0 ENTER
@0,150 ENTER
@-100,0 ENTER
@0,-75 ENTER
@-50,0 ENTER
Z ENTER

Współrzędne względne kartezjańskie w układzie współrzędnym
Wykonanie – krok po kroku
Narzędzia główne=>Rysuj=>Linia
Klikamy na ekranie w dowolnym miejscu wskazując punkt początkowy rysowania czyli pkt 1
Następnie wstawiamy symbol @ czyli małpa
Do czego używamy klawisz @ czyli małpy?
@ – małpa czyli kombinacja jednocześnie wciśniętych klawiszy Shift oraz 2
Symbol @ określa punkt utworzenie kolejnego odcinka, którego początek będzie w miejscu zakończenia poprzedniego.
Jeżeli rysujemy pierwszy odcinek, to jego początek będzie w miejscu w którym wskażemy kursorem myszy na ekranie dowolny punkt.
Następnie określamy długość odcinka i kierunek prowadzenia linii.
Kierunek prowadzenia odcinka oraz długość, ustalamy, podając ilość jednostek w osi „X” czyli w poziomie. Następnie w osi „Y” czyli w pionie.
Dla zobrazowania, przedstawiam układ współrzędnych.

Tworząc odcinek poziomy w lewo od danego punktu, przed podaniem długości na osi X wstawiamy znak – minus
Znak – minus wstawiamy również, jeśli tworzymy odcinek pionowy skierowany w dół od danego punktu.
Wówczas znak minus – będzie przed wartością na osi Y
Cała formuła wygląda następująco:
@200,0 ENTER
x y
W naszym przykładzie będziemy tworzyć odcinek poziomy pomiędzy pkt 1 a pkt 2,
Po wstawieniu symbolu @ określamy długości w kierunku osi X czyli 200 jednostek.
Następnie będziemy określać długość względem osi Y
Wartość czyli ilość jednostek na osi Y będzie wynosiła zero. Wartość zero, ponieważ pkt 2 leży na tym samym poziomie na którym pkt 1
Kolejny odcinek poprowadzimy pomiędzy pkt 2 a pkt 3
@0,150 ENTER
x y
Jak uzyskaliśmy takie wartości?
Wstawiając symbol @ zaczynamy tworzyć nowy odcinek w pkt 2 czyli w miejscu zakończenia końca poprzedniego odcinka.
Podajemy wartość w kierunku osi X czyli w kierunku poziomym. W naszym przypadku będzie to ilość jednostek równa zero 0
Wartość zero wynika z tego, że na osi X pozostajemy w tym samym miejscu.
Teraz przechodzimy tabulatorem lub wstawiamy przecinek, aby podać ilość jednostek w kierunku osi Y
Wartość na osi Y będzie wartością dodatnią 150 bo będzie poprowadzona w górę od ostatniego punktu czyli pkt 2
Operację zatwierdzamy klikając ENTER
Jeśli chcielibyśmy w tym miejscu zakończyć rysowanie to klikamy kolejny raz ENTER lub ESCAPE.
Rysujemy kolejny odcinek pomiędzy pkt 4 a pkt 5
@0,-75 ENTER
x y
Teraz odcinek pomiędzy pkt 5 a pkt 6
@-50,0 ENTER
Aby utworzyć ostatni odcinek pomiędzy pkt 6 a pkt 1 użyjemy polecenia Zamknij
Z ENTER
To byłoby dzisiaj na tyle.
Dziękuję za Twoją obecność oraz aktywny udział na ćwiczeniach 😉
Dla zainteresowanych pogłębieniem tematu rysowania obiektów za pomocą odcinków, odsyłam do kategorii baza ćwiczeń CAD 2d
Pozdrawiam serdecznie,
Grzegorz Polak
CADrysunki.pl

meble / hand-made / blog
„W życiu nie chodzi o czekanie aż burza minie. Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu”.
– Vivian Green
Trzeba mieć wytrwałość i wiarę we własne siły Twój portal jest tego przykładem. Trzeba wierzyć, że człowiek jest do czegos zdolny i osiągnać to za wszelka cenę!.
Prawdziwy z Ciebie talent i mistrz pióra z ogromną łatwością przekładasz myśli na słowa… trzymaj tak dalej, dbaj i pięlęgnuj swego bloga… Czym się inspirujesz na codzień ? skad czerpiesz pomysły na wpisy ?
Cechą talentu jest niemożność pisania na zamówienie… Poza tym to Zgadzam się z Tobą w 100 i popieram zawarte poglądy w soposb pro-subiektywny 🙂 E. Zegadłowicz.