Metody transformacji obiektów

Jakie występują metody transformacji obiektów w programie blender?

„NIgdy nie mierz swoich osiągnięć miarą sukcesu innych ludzi, bo możesz za nisko stawiać sobie poprzeczkę”. Michael Dell

Ćwiczenie nr 6

Witam Ciebie serdecznie!

Metody transformacji obiektów występujące w panelu bocznym

Sposoby przeprowadzenia transformacji:

• panel boczny

Tak dla jasności, pracujemy w karcie Default, którą wybieramy w górnym pasku na ekranie.

Z prawej strony okna roboczego umieszczony jest panel Transform w którym znajduje się kilka opcji.

Transformacja w programie blender i omówienie opcji location

Przesuwanie, obracanie, skalowanie czyli metody transformacji obiektów

Teraz omówmy każdą z opcji, prezentując jej możliwości.

⇒ Location: określa położenie obiektu na osiach układu współrzędnych X, Y, Z. Możemy wpisywać lub przewijać myszką interesujące nas wartości.

Sposoby przesuwania obiektu za pomocą myszki

• strzałki

Klikamy w strzałeczki które znajdują się po lewej i prawej stronie okna z wartościami.

Na naszym rysunku znajdują się one po obu stronach, narysowanej, podwójnej strzałki. Właściwie to pojawią się wtedy, kiedy umieścimy kursor myszki w odpowiednim polu do modyfikacji.

Za pomocą tych strzałek, będziemy mogli zmieniać wartości bardzo dokładnie, jednostka po jednostce.

Transformacja i opcja rotation czyli obrót w programie blender 3d

• przesuwanie w polu wartości

Aby przesuwać obiekt za pomocą przewijania myszką, ustawiamy kursor w polu wartości (turkusowa strzałka) i trzymając wciśnięty lewy klawisz myszy, przesuwamy w lewo lub prawo. Obiekt przesuwa się na ekranie, podobnie jak zmieniają się jego wartości.

Strzałka z dwoma grotami pojawia się wtedy, kiedy umieścimy kursor w odpowiednim polu, które chcemy edytować, zmieniając wartości. Taką przykładową, prowizoryczną strzałkę narysowałem na rysunku 🙂

Jak  zwiększyć dokładność przesunięcia?

Dokładności skoku przesunięcia możemy zwiększyć, trzymając wciśnięty na klawiaturze CTRL oraz jednocześnie przesuwając wciśnięty kursor myszki w lewą lub prawą stronę.

Dla uzyskania jeszcze większej dokładności trzymamy wciśnięte klawisze SHIFT i CTRL oraz jednocześnie przesuwamy kursor w lewo lub prawo.

⇒ Rotation: służy do obracania obiektu wokół osi X, Y, Z.

Opis wykonania jest dokładnie na takiej samej zasadzie jak przy powyższej opcji: Location

⇒ Scale: pozwala zwiększyć lub zmniejszyć obiekt.

Zasada działania jest taka sama jak przy wcześniejszych opcjach: Location i Rotation

Tematyka transformacji jest dosyć szeroka bo obejmuje wiele opcji i możliwości. W kolejnych ćwiczeniach powiemy sobie o innych opcjach, możliwościach i metodach przesuwania, obracania, skalowania obiektów.

Zachęcam do przejrzenia innych ćwiczeń w kategorii blender bo może coś więcej Ciebie zainteresuje 😉

Na dzisiaj dziękuję i pozdrawiam,

Grzegorz Polak

CADrysunki.pl

 

 

Tagged